Wednesday 23 February 2011

Vallejo Air



Vallejo Air är en av de bästa färgserierna någonsin med kulörer som får det att vattnas i munnen på en WWII-byggare som jag. Klara att använda direkt ur flaskan och till bra pris är de svåra att motstå. Det är bara ett litet problem... Jag får det inte att fungera med min airbrush. Jag använder en H&S Evolution Silverline och färgen sätter igen munstycket på nolltid. Jag har läst en del på olika forum och jag är inte ensam om detta problem. Färgen ska inte förtunnas då detta bara gör problemet än värre och man får absolut inte använda alkohol- eller amoniak-baserade cleaners då dessa förvandlar färgen till en kletig massa.

Jag har använt rek. Lufttryck på mellan 1,5 och 2 bar och använder Vallejos egen Airbrush cleaner, men med samma resultat, tvärstopp! Jag har nu givit upp försöken med min Evolution och beställt en Iwata HP-C som jag hört ska fungera bra med Vallejo Air. Om det inte fungerar med nya airbrushen så sitter problemet förmodligen i kompressorn som är en oljesmörjd Sil-Air och lösningen blir då att prova en oljefri kompressor.






Uppdaterat 23 feb.
Jag strippade hela min Evo och gjorde rent den med aceton och sedan ultraljudsbad. Jag bytte även alla packningar. Jag bytte även en del krånglande delar med delar från min gamla H&S Focus. Nu är sprutan nästan som ny. Jag provade att blanda några droppar Liquitex Airbrush Medium i färgen och nu flöt den riktigt bra. Nu återstår att se om det kommer fungera lika bra om en vecka eller om man måste upprepa djuprengöringen.

No comments:

Post a Comment