Saturday 19 February 2011

Polikarpov I-16

Första modell ut är Hasegawa´s I-16 i skala 1:72.

Jag är väldigt svag för I-16 med sin trinda kropp och stubbiga vingar, den liknar lite den galna Gee Bee racern. Trots att planet var hopplöst föråldrat redan ett par år efter introduktionen 1935 så byggde man 8500 st och vid tyska invasionen 1941 var I-16 fortfarande det vanligaste planet i den ryska jakten.


Hasegawa's modell är av som vanligt av hög kvalitet. Satsen innehåller 43 fint gjutna delar och dekaler till två maskiner samt till instrumentbrädan. Bygganvisningen är på engelska och hänvisar till Gunze Mr Color, en färg som inte är så lätt att få tag på i Sverige.

Efter lite forskande på nätet och i mina färglådor kom jag fram till följande färger.


Jag prövar att använda Vallejo 894 Russian Green och 961 Sky Blue  till camot och 989 till cockpit.


Det är ingen vits att spilla krut på cockpit då inget syns mer än stolen och spaken. Jag satte på vingens överdelar direkt mot kroppen och lät undersidan va lös för att slippa maskera vingen. Övriga delar fick sitta kvar på gjutstamen under målningen. 


Ovansidan målades med 894 blandat med lite vitt. Vallejo Model Color är väldigt repkänslig så när färgen torkat penslade jag på ett skyddande lager klarlack. 


Jag monterade alla stora delar men lät alla mindre detaljer va kvar på gjutstamen för att underlätta nedsmutsning. Jag la på en oljefärgswash av svart på ovansidan och umbra på undersidan. 


Nu ska det på ett lager klarlack innan det är dags för dekalerna.



Dekalerna på plats. 


Det kommer bli en utmaning att maska och måla den här vindrutan.


Jag blev klar med planet för ett par veckor sedan men har varit på solsemester och inte haft tid att uppdatera bloggen. Ett roligt bygge av ett roligt flygplan, en lite juvel i vitrinskåpet.



No comments:

Post a Comment